Treści kształcenia
III rok
- Rodzaje wykonywanych badań laboratoryjnych i ich znaczenie diagnostyczne, ze szczególnym uwzględnieniem specjalistycznej diagnostyki w chorobach rozrostowych układu krwiotwórczego (cytometria przepływowa, cytogenetyka klasyczna, FISH, metody biologii molekularnej)
- Zasady pobierania materiału biologicznego
- Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń narządowych i układowych
- Laboratoryjne algorytmy diagnostyczne w rozpoznawaniu, różnicowaniu
i monitorowaniu leczenia zaburzeń narządowych i układowych, ze szczególnym uwzględnieniem chorób rozrostowych układu krwiotwórczego
- Mikroskopowanie i samodzielna ocena preparatów cytologicznych krwi i szpiku
- Udział w badaniach laboratoryjnych układu krzepnięcia w laboratorium hematologicznym i interpretacja wyników badań
- Uczestniczenie w wykonywaniu podstawowych (morfologia krwi, ocena liczby płytek krwi, barwienie rozmazów MGG) i specjalistycznych (immunofenotypizacja, hodowle komórek i badania kariogramu, badania z użyciem technik PCR) badań diagnostycznych stosowanych w Klinice Hematologii i Transplantacji Szpiku
V rok oraz VI rok
- Przeprowadzanie wywiadu i badanie internistyczne
- Etiopatogeneza, symptomatologia, leczenie i zapobieganie chorobom układu krwiotwórczego
- Mikroskopowanie – samodzielna ocena preparatów cytologicznych krwi i szpiku
- Interpretacja badań laboratoryjnych, stawianie diagnozy, diagnostyka różnicowa podstawowych schorzeń układu krwiotwórczego
- obserwacja inwazyjnych zabiegów diagnostycznych: biopsji szpiku, trepanobiopsji, zakładania centralnej linii infuzyjnej
- Prowadzenie dokumentacji medycznej
- Demonstracje multimedialne rzadko występujących schorzeń oraz przypadków opublikowanych.
Efekty kształcenia
III rok
- student zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań
- student zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej
- student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych
- student interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń
- student kieruje się dobrem chorego stawiając je na pierwszym miejscu
- student przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
- student posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
V rok
- Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do zagadnień hematologicznych w praktyce internistycznej, stanów nagłego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń hematologicznych w ciąży oraz rzadziej występujących chorób hematologicznych.
- Student przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
- Student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego
- Student rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia
- Student planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
- Student interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; prowadzi dokumentację medyczną pacjenta.
- student kieruje się dobrem chorego stawiając je na pierwszym miejscu
- student przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
- student posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
VI rok
- Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań, w szczególności chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów;
- Student przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
- Student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego
- Student rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia
- Student planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
- Student interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; prowadzi dokumentację medyczną pacjenta.
Treści programowe
III rok
Ćwiczenia mikroskopowania - rozmazy krwi obwodowej i szpiku.
Wizyta w Banku Komórek i Pracowni Cytaferez. Rutynowe badania hematologiczne - wizyta w Laboratorium Hematologicznym.
Badania specjalistyczne w hematologii (cytometria przepływowa, cytogenetyka, biologia molekularna) - wizyta w Laboratorium Specjalistycznym.
Planowanie postepowania diagnostycznego w chorobach krwi.
Interpretacja podstawowych wyników badań laboratoryjnych układu krzepnięcia i hemostazy.
Dobór metod dignostycznych dla rozpoznania osoczowych skaz krwotocznych.
V rok oraz VI rok
Asysta przy wizycie chorych w Przyklinicznej Poradni Hematologicznej.
Asysta przy wizycie chorych z nowotworami hematologicznymi w ramach Oddziału Hematologicznego.
Mikroskopowa ocena rozmazów krwi obwodowej i szpiku pod kierunkiem asystenta.