Treści i efekty kształcenia. Treści programowe

Treści kształcenia

III rok

  1. Rodzaje wykonywanych badań laboratoryjnych i ich znaczenie diagnostyczne, ze szczególnym uwzględnieniem specjalistycznej diagnostyki w chorobach rozrostowych układu krwiotwórczego (cytometria przepływowa, cytogenetyka klasyczna, FISH, metody biologii molekularnej)
  2. Zasady pobierania materiału biologicznego
  3. Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń narządowych i układowych
  4. Laboratoryjne algorytmy diagnostyczne w rozpoznawaniu, różnicowaniu
    i monitorowaniu leczenia zaburzeń narządowych i układowych, ze szczególnym uwzględnieniem chorób rozrostowych układu krwiotwórczego
  5. Mikroskopowanie i samodzielna ocena preparatów cytologicznych krwi i szpiku
  6. Udział w badaniach laboratoryjnych układu krzepnięcia w laboratorium hematologicznym i interpretacja wyników badań
  7. Uczestniczenie w wykonywaniu podstawowych (morfologia krwi, ocena liczby płytek krwi, barwienie rozmazów MGG) i specjalistycznych (immunofenotypizacja, hodowle komórek i badania kariogramu, badania z użyciem technik PCR) badań diagnostycznych stosowanych w Klinice Hematologii i Transplantacji Szpiku

 

IV rok

  1. Przeprowadzanie wywiadu i badania fizykalnego ze szczególnym uwzględnieniem  objawów choroby przeszczep p/w gospodarzowi ( ang. Graft versus Host Disease).
  2. Interpretacja badań laboratoryjnych, stawianie diagnozy, diagnostyka różnicowa w opiece transplantacyjnej i potransplantacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem  parametrów choroby przeszczep p/w gospodarzowi  ( ang. Graft versus Host Disease).
  3. Prowadzenie dokumentacji medycznej.
  4. Demonstracje multimedialne przypadków.

 

V rok oraz VI rok

  1. Przeprowadzanie wywiadu i badanie internistyczne
  2. Etiopatogeneza, symptomatologia, leczenie i zapobieganie chorobom układu krwiotwórczego
  3. Mikroskopowanie – samodzielna ocena preparatów cytologicznych krwi i szpiku
  4. Interpretacja badań laboratoryjnych, stawianie diagnozy, diagnostyka różnicowa podstawowych schorzeń układu krwiotwórczego
  5. obserwacja inwazyjnych zabiegów diagnostycznych: biopsji szpiku, trepanobiopsji, zakładania centralnej linii infuzyjnej
  6. Prowadzenie dokumentacji medycznej
  7. Demonstracje multimedialne rzadko występujących schorzeń oraz przypadków opublikowanych.

 

Efekty kształcenia

III rok

  1. student zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań
  2. student zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej
  3. student zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych
  4. student interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń
  5. student kieruje się dobrem chorego stawiając je na pierwszym miejscu
  6. student przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
  7. student posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się

 

IV rok

  1. Student zna i rozumie zasady kwalifikacji do przeszczepień autologicznych i allogenicznych macierzystych komórek krwiotwórczych, źródła komórek do przeszczepu, techniki przeszczepień oraz zasady opieki poprzeszczepowej. Student posiada też wiedzę w zakresie zasad honorowego dawstwa.
  2. Student przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym.
  3. Student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego.
  4. Student rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia.
  5. Student planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne.
  6. Student interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; prowadzi dokumentację medyczną pacjenta.
  7. Student kieruje się dobrem chorego stawiając je na pierwszym miejscu
  8. Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
  9. Student posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się

 

V rok

  1. Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do zagadnień hematologicznych w praktyce internistycznej, stanów nagłego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń hematologicznych w ciąży oraz rzadziej występujących chorób hematologicznych.
  2. Student przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
  3. Student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego
  4. Student rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia
  5. Student planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
  6. Student interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; prowadzi dokumentację medyczną pacjenta.
  7. student kieruje się dobrem chorego stawiając je na pierwszym miejscu
  8. student przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
  9. student posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się

 

VI rok

  1. Student zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań, w szczególności chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów;
  2. Student przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
  3. Student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego
  4. Student rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia
  5. Student planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
  6. Student interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; prowadzi dokumentację medyczną pacjenta.

 

Treści programowe

III rok

Ćwiczenia mikroskopowania - rozmazy krwi obwodowej i szpiku.
Wizyta w Banku Komórek i Pracowni Cytaferez. Rutynowe badania hematologiczne - wizyta w Laboratorium Hematologicznym.
Badania specjalistyczne w hematologii (cytometria przepływowa, cytogenetyka, biologia molekularna) - wizyta w Laboratorium Specjalistycznym.
Planowanie postepowania diagnostycznego w chorobach krwi. 
Interpretacja podstawowych wyników badań laboratoryjnych układu krzepnięcia i hemostazy.
Dobór metod dignostycznych dla rozpoznania osoczowych skaz krwotocznych. 

 

IV rok

Asysta lub symulacja multimedialna przy zabiegu separacji komórek krwiotwórczych.
Asysta lub symulacja multimedialna przy zabiegu przeszczepienia komórek krwiotwórczych.
Asysta przy wizycie chorego po wykonanym zabiegu autologicznego przeszczepienia komórek.
Asysta przy wizycie chorego po wykonanym zabiegu allogenicznego przeszczepienia komórek.
Asysta przy ambulatoryjnej wizycie chorego w poradni poprzeszczepowej.

 

V rok oraz VI rok

Asysta przy wizycie chorych w Przyklinicznej Poradni Hematologicznej.
Asysta przy wizycie chorych z nowotworami hematologicznymi w ramach Oddziału Hematologicznego.
Mikroskopowa ocena rozmazów krwi obwodowej i szpiku pod kierunkiem asystenta.